Tjötig dam

Ja vår lilla (snart) fyraåring har hamnat in i en väldigt tjötig period. Provar du någon gång att inte svara, att helt enkelt låtsas som man inte hör, då frågar hon samma fråga om o om o om o om igen tills man helt enkelt bara måste svara för man tror att hon ska tystna då. Men icke. 
 
På morgonen går jag och Tilda med hundarna efter att vi har lämnat Casper på skolan. Rundan tar ca en halvtimme. Hon pratar oavbrutet. Svarar du inte eller inte bekräftar att du har hört med ett mmm, jaha, nähe, då säger hon om det tills du helt enkelt svarar. Problemet är att du måste lyssna och svara så gott du kan för ungjäklen kommer ihåg vad man säger också! Så du får passa dig så du inte ger felaktig information eller information som helt enkelt kan användas mot dig någon gång om du inte är helt med....
 
Det här med igår, imorgon, idag och förra veckan är också lite klurigt. Inte minst för den som lyssnar att försöka förstå vad hon menar. Meningar som "Jag kastade pinnar här i skogen imorgon! Med dagis!" Tilda ni var här IGÅR och kastade pinnar i vattnet med dagis (tur att jag hade förhört mig om detta). "Imorgon hade jag ont dääär!" Ja, förra veckan slog du dig där på benet ja. 
 
Det här med det kroppsliga är intressant också. Funderingarna kring mina och pappas "tuttor" har ni ju redan hört. Hon började även fundera över hur bebisar kom ut ur mammans mage. Hon gillade INTE förklaringen, den var tydligen äcklig.
 
Tänker gör hon också. Ibland tar informationen lite längre tid att processa än annan info. Häromdagen tittade hon på mig med stora ögon och utbrast apropå absolut ingenting "Mamma, Tobbe har en bebis!! (mycket förvånad uppsyn som om det vore dagens nyhet) Han är PAPPA nu! Han e pappa hela tiden!" Eh ja Tilda, det var ju ett tag sen. Kommer du ihåg vad bebis heter? "Nej, men mamma, Tobbe e PAPPA nu!" Ja helt otroligt....
 
Att skylla på andra och spela ut mamma och pappa mot varandra är något hon också provar nu. "Mamma vi ska åka till Klitterbadet idag!" Jag skulle jobba och hade väldigt svårt o tro att Jimmie hade så stor lust att ta tag i det själv, så att han hade lovat det trodde jag inte, men jag var ju inte helt hundra. "Jasså, ska ni? Har pappa sagt det?" "Jaaa, det har han!" Ungefär 45 sekunder senare hör jag den lilla damen i vårt sovrum säga till pappa "Pappa vi ska till Klitterbadet idag!" Hans tankar var typ "Va fan har Terese lovat nu?" Så hon provar vår lilla dam så man måste banne mig vara med så inte det blir helt tokigt och svara lite undanglidande när man inte vet svaret, allt för att det inte ska användas mot en själv senare. Inte lätt att vara småbarnsmamma inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0