Julstress eller inte?

Nu börjar det helt klart dra ihop sig. Snart är årets "mysigaste" helg här. Något överreklamerat kan jag tycka men ok, jag ska verkligen försöka mysa till det lite. Det viktigaste, om jag nu ska få till någon schysst julkänsla är att jag inte ska behöva stressa fram allting i slutet. Allt ska vara förberett så långt det går med mat, klappar och jobbtider. Jag hatar att vara ute i sista minuten. Jag vill inte känna mig stressad när jag handlar maten osv. Detta året låg jag fantastiskt bra till. Stjärnor och stakar åkte fram redan i november, i god tid innan första advent. Tomtarna åkte också fram tidigt. Flera julklappar inhandlades i början på december och planeringen för de andra presenterna var klar. Jag visste vad jag skulle köpa och när. Allt flöt. Sen tog pengarna slut.... va fan?? Tomt på kontot. Jaha. helt klart ett ofrivilligt stopp i min action. Mina egna barns julklappar var inte inhandlade och det fanns inget jag kunde göra åt det. Men nu kryper ju då den där stressen på va. Det är inte det att jag blir stressad över att allt ska inhandlas och fixas. Det är i sig inga problem. Jag hinner. Jag är ledig två dagar den här veckan efter att bidragen har kommit så jag hinner. Men jag hade verkligen inte tänkt lägga de två dagarna på att ränna runt i affärer då. Ni som jobbar i handeln, ni vet att man har fullt upp med att hantera andras stress den här veckan. Man behöver inte sin egen också lixom. Jo, det är faktiskt jäkligt stressigt även i en djuraffär och kunderna har lixom något forcerat i blicken. De sista klapparna ska fixas och minsta lilla motgång så får den som har otur att stå bakom disken ett helvete. När man sen då är ledig vill man inte ge sig ut bland de där forcerade människorna. Då vill man slappna av och mysa, få lite julkänsla. Vi får se hur det blir med det den här veckan. Jag har en plan och jag hoppas att jag kan följa den, då bör det inte bli några problem....
 
Imorgon ska det inhandlas gran tillsammans med ungarna. Första bekymret blir att välja gran. Förra året köpte jag lite grisen i säcken och det blev lyckat. Kör nog på det i år med. Andra bekymret blir att frakta hem den i bilen med båda barnen med... Tredje bekymret är vart sjutton den ska få plats... Jag kommer lösa det. Fjärde bekymret kommer nog då bli vart sjutton hundarna ska få plats.... men dom ligger nog så gärna i soffan....
 
Vi har börjat märka av julstressen i butiken nu. Nu gäller det att ladda om för morgondagens arbetspass bland forcerade människor ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0