Skoldag

Man upplever den bara en gång, ja alltså per barn. Sitt barns allra första skoldag. En rätt häftig känsla. För alla tror jag. Vi föräldrar fick gärna vara med mellan 8.10 och 9 sen ville dom ha barnen för sig själva. Naturligtvis var det något man då skulla komma överrens om med barnet innan. Pratade om detta med Casper igår. "Vill du att jag är med dig dig en stund i skolan i morgon eller vill du vara själv med dina kompisar?" "Själv! Med min kompisar!" Eh, ok. Får väl se om han ändrar sig. Där står vi sen, på skolgården. Tilda klänger runt i klätterställningen, häftigt o vara på de stora barnens lekplats. Casper leker runt med några kompisar. Klockan ringer in. "hejdå mamma!!!" Alla drar sig mot dörren, alla små sexåringar och deras föräldrar. Casper ställer sig i kön in. "Ska jag inte följa med med dig in en stund då?" "NEJ mamma!! ÅK nu!!" Jaha. Snopen. Stolt. Lite tårögd. Lättad. Stora killen. 
 
Så då hade jag och Tilda en hel förmiddag ihop! Vad gör vi? Tar varsitt tuggummi och drar till Varberg och shoppar på H&M. Gympakläder till Casper, linnen och byxor till mig skulle inhandlas. Att vara i en klädaffär med Tilda är... spännande... påfrestande... Hon ser klädaffären som världens häftigaste ställe. Långa gångar man kan springa i. Grottor man kan gömma sig (gömma sig bakom alla kläder). Hinder att ta sig över (klättra på diverse podier). Massa konstiga människor att hälsa på (ta i hand med skyltdockor). Inte lätt att ha ett öga på kläderna och ett öga på barnet.... Jag rafsar ihop en hög med kläder som ska provas. In i provrummet och vi hinner väl in sen tappar Tilda sitt tuggummi på golvet. "Du stoppar INTE in det i munnen igen!" Sliter tuggummit ur näven på dottern. Jaha, och nu då. Dåligt med soptunnor i provrummet och jag står i bh.... Jag skulle bara låtsats att jag inte såg att det hamnade på golvet så hade jag inte haft problemet. Då hade hon fortfarande tuggat på sitt tuggummi. Men nu stod jag där med tuggummit i näven och med förbudet att hon inte fick stoppa in det i munnen igen. Lägger det på min sandal så länge så kommer jag ihåg det. Hoppar i ett par byxor. Ser jag ut som en korv? Kanske om jag kommer upp på tå lite så blir d bättre? Kliver i sandalerna. Ja, det blev lite bättre. "Mammaaa, tuggummit!!" Fan. Tuggummi under foten. Lägger tuggummit i ett hörne så länge, det ska med ut och slängas senare. Provar vidare, nästan inget passar. Vi får gå och hänga tillbaka lite Tilda. Väl ute i butiken igen kommer jag ihåg tuggummit. Fan. Tack o lov hade ingen klivit in i hytten och jag kunde diskret plocka upp tuggummit igen och slänga det i närmsta soptunna. Man lämnar inte tuggummi hur som helst. Så är det bara. Men nästa gång får det slängas INNAN vi går in i butik...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0