Tuff helg och tuffa mammor

Ja, det har varit en tuff o jobbig helg, känslomässigt, med händelser och beslut som har rört upp tårar och skratt i mängder. Alldeles utpumpad sitter jag och latar mig med ett glas vin i soffan.
 
Jag har ju haft högt blodtryck i veckan. Eller rättare sagt de två första som bedömde det sa att det var högt men inte den tredje. Så nu är jag alltså friskförklarad... typ... Det har även fått mig att återigen reflektera över vad man ska "klara av" som mamma. Jag tycker att jag har taggat ner mycket och gör det mesta jag gör för min eller familjens skull. Mycket av min pedantiska sida har lixom försvunnit, lagts åt sidan eller minskats. Men jag har fortfarande inte riktigt gjort det i rätt ordning men nu har det nog rättat te sig.
 
Det är inte bara jag som reflekterat över cupcake-bakande morsors supertalanger. De klarar allt, har 712 bollar i luften och ser inte ens ansträngda ut. De lämnar på dagis nästan inga timmar alls samtidigit som de jobbar, kanske har en typ av karriär och gör allt fantastiskt roligt med barnen. De fixar och donar med hur mycke lull-lull som helst och har ett fläckfritt hem. För att inte tala om de perfekta barnkalasen! Cupcakes, småkakor och en magnifik tårta kombinerat med 7 miljoner ballonger och serpentiner överallt och, naturligtvis, högvis med paket. Eh... hur gör dom??? Här hemma står gästerna för paketen, vi har max köpt ett, tårtan består av max tre ingredienser och de flesta kakorna är köpekakor eller rent av frukt. jag menar hallå?? Det går knappt att göra kvällsmat här hemma, hur ska man då klara av att fixa ett lull-lull-kalas?? 
 
Tilda har kommit på att hon inte vill ha blöjja på sig alltid, utan vill gå på toaletten och kissa. Pottan funkar INTE. Baaaara toaletten.... Och det är tydligen väldigt kul att sitta där och kämpa ut kissdroppar.... Så roligt att man vill göra det med ungefär fem minuters mellanrum när man väl har bestämt sig för att blöjja inte ska sitta på längre den dagen.... Prova att laga en måltid och avbryta, gå på toaletten, vänta två minuter på kiss som inte kommer, för att sedan avbryta måltiden igen fem minuter senare och göra om samma procedur... Det gäller att planera vad man ska äta så man klarar de här avbrotten....
 
Som mamma är jag även tidsoptimist. Är jag ledig så är jag klar med frukost och kan sätta mig med en kopp kaffe klockan tio. Planen är att ha druckit upp, klätt på mig och barnen och gett oss iväg för o handla till halv elva. Tio sätter jag mig med kaffet. Fem över tio hjälper jag barn nummer ett att torka sig efter ett toabesök. Hinner ta någon klunk. Sen får jag hindra Tilda från att äta hundmat och går sen ut o stänger fodertunnorna hon har öppnat. Tar en klunk. Får två barn i knäet, kan alltså inte dricka kaffet. Tar sen en klunk. Barnen tröttnar och leker med annat. Hinner dricka upp kaffet. Ska göra mig i ordning. Tilda tar hundmat. Får spotta ut i mammas hand, tunnor stängs (hänglås snart kanske???), går tillbaka för att kanske hinna tvätta tvålen ur ögonen denna gången.... Tilda tar av sig blöjjan. Det ska kissas på toaletten. Det kissas och hon skickas in till tv:n igen. Jag springer upp o klär på mig och sliter med kläder till barnen. Ner igen. Klär på Tilda. Klär på Casper. Då har Tilda slitit av sig byxor och blöjja igen. Toaletten. Sen ska alla ha på sig ytterkläder. Någonstans vid kvart över elva kommer vi utanför dörren och då börjar övertalningen med att få in Tilda i bilen.... Jag vet inte hur de andra perfekta cupcake-bakande morsorna gör men här är jag vansinnig och genomsvett och då väntar fortfaranda shoppingturen på Coop! 
 
Näpp, inte konstigt att blodtrycket har farit i höjden, haha! Ny vecka nya tag!

Kommentarer
Postat av: Madde

Känns som om sånna morsor har massor m pengar hemhjälp och en man som hjälper lika mkt kanske?! Eller va vet jag.. Jag beundrar alla er mammor jag har fullt upp även om jag inte har barn :P
Kom ihåg att andas ovh jämför dig inte med andra alla har vi olika förutsättningar! <3 va rädd om dig!!

2013-11-19 @ 12:39:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0