Mammaskills

Jag har skirivt förr om de något udda mammaskillsen jag lägger mig till med. Kunde amma medan jag hjälpte Casper på toa osv. Nu har jag insett att jag har ett par superkrafter till, vissa sinnen lixom förstärks som mamma.
 
Lukt: Ett sinne som jag lärt mig att stänga av vid behov. Min känsliga näsa uppfattar en bajsblöja på flera meters avstånd men när hon väl kommer nära med den eller när hon ligger på skötbordet, stänger lixom näsan av. Mycke praktiskt. Dock har jag inte riktigt lyckats lika bra vid olika kräksituationer. Absolut inte när kräket är över mig från topp till tå, då går det inte.... får jobba på det.
 
Smaken: Ett sinne jag också har lärt mig stänga av vid behov. Eller helt enkelt bara strunta i. Kraven på att hinna känna vad min mat smakar har försvunnit. jag är glad om jag helt enkelt får mat i mig. Inte alls svårt att hålla vikten som småbarnsmamma!
 
Känsel: Stänger också av vid behov. Tjuvnyp och bitmärken är vardag, just deal with it.
 
Hörsel: Nu börjar det bli spännande. Nog för att jag inte har haft problem med att höra det jag vill höra innan men nu har det nått nya höjder. Det behövs inte mycke ljud från Tilda för att jag ska veta exakt vad hon håller på med. Jag behöver inte vara i samma rum, bara höra henne. Det är när man INTE hör henne det blir farligt.... Men även det här sinnet har man lärt sig att stänga av vid behov, eller helt enkelt dra ner ljudnivån på ena örat så man kan prata med sonen även när min lilla dramaqueen ligger o vrider sig på golvet o skriker i höga sky.
 
Synen: Det är säkert fler småbarnsföräldrar som förstår vad jag menar nu. Man har blivit en kameleont. Inte så man ändrar färg även om ansiktet får nyanser i rött lite då och då, nä man har ögon som kan vinklas både hit o dit så man har järnkoll på ungen som är bakom en när man står o diskar. Lite fräckt faktiskt. 
 
Sen har man ju utvecklat ett sjätte sinne också. Modersinstinkten. Fattar inte varför det inte står med i böckerna. Att sjätte sinnet skulle vara något som att man ser andar o annat. Nä nä nä, det är helt klart instinkten och just moderinstinkten blir ju väldigt framträdande när man har barn. Inget konstigt alls. När barnen är gnälliga ute i solen så säger mig moderinstinkten att dom är törstiga, hungriga och varma. Eller var det sunda förnuftet?? Nu kämpar o stånkar min son inne på toaletten. Modersinstinkten säger mig att han snart behöver hjälpa att torka sig. Bye bye!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0