Tar ställning

Jaha, i dagens blogginlägg tänkte jag tycka och tänka lite grann.... framförallt om idrottsgalan.... sista frågan lär nog göra folk lite lätt förbannade... vissa i alla fall..... den är inte om idrottsgalan.....
 
  1. Lotta Lundgren.... va gjooooorde du igår på idrottsgalan egentligen???.... PATRIK Forsberg?? *suck* Uppenbarligen stack nervositeten fram sitt fula ansikte men nä, gick inte hem hos mig... Alla tidningarna har säkert skrivit om detta idag, men det tål att upprepas....
  2. Prins Carl Philip.... Jag är inte så insatt i kungahuset men måtte han ha dyslexi... Det blev inte många rätt på talet igår....
  3. Lisa Nordén, fantastiska Lisa, förtjänade vartenda pris!
  4. Många tycker att Zlatan, Bolt och många andra legendarer har en jäkla mallig och dålig attityd. Tycker jag me... Asdryga o lyssna på. Men det ändrar inte faktum... dom är ju skitbra!
  5. Sundhage, cool dam det där!
Nu då.... sista frågan... Jag har inte tagit någon direkt ställning till den tidigare utan hållt mig på den gyllene medelvägen som inte retar någon för jag har helt enkelt inte riktigt vetat vad jag tyckt... men NU har jag en åsikt...
 
     6. Vargen.....
 
Har alltid varit väldigt fascinerad av vargen. Ett fantastiskt djur. Och detta magnifika djur har vi i Sverige! När det sen blev rätt så hetsiga diskussioner om vargens vara eller icke vara blev man varse om alla negativa effekter den har och hur mycke pengar den kostar samhället. Har ändå känt att det inte riktigt berört mig utan har haft lite svårt att tycka i frågan. Den kan väl vara kvar men man kan väl ha begränsad jakt på den precis som på allting annat??? Har följt lite diskussioner utan att riktigt kunna ta ställning, har hört den ena åsikten mer extrem än den andre.... Nu är den här. Vargen. I Halland.... I Falkenberg....  Den har gått genom hela stan... där ska den inte vara.... skogen, DÄR hör den hemma. När jag går ut med hundarna känner jag en nervositet som inte fanns innan. har järnkoll runt omkring mig, ingen hund får vara lös, Casper får inte gå själv utan sitta i vagnen. Tilda kommer inte få sova i vagnen utomhus som är så skönt. Visst är det löjligt. Jag vet att det inte är naturlig föda för vargen att ta barn och hundar men risken finns. Den gör det faktiskt. Någon gång kommer det att ske i Sverige, att en människa faller offer och jag tänker inte låta mina barn bli de första i statistiken. Då slår det mig. Om jag går o tänker så här, vargen är fin men jag vill inte ha den här. Varför ska då någon annan i Sverige dras med det som jag ser som ett hot?? Så helt plötsligt fick lilla Tette en åsikt. Vargen ska bort. Helt. Det finns en anledning till att den har utrotats en gång. Dock förstår jag också att det aldrig kommer bli så i landet lagom att vargen kommer att utrotas igen, men då ska stammen hållas så liten så INGEN har ont av den.
 
 By the Way! Åtta månader kvar tills jobbet drar igång! Ska bli så roligt!! 

Kommentarer
Postat av: Helene

Instämmer med föregående talare. Och jag tror, att CP har dyslexi, jag VET, att Victoria har det, kungen oxå. Och Zlatan är dryg och skitduktig och jag är glad, att han inte fick något pris i år.
Vargen: Ja, här vet jag inte riktigt vad jag tycker. Min åsikt av idag är, att vi självklart ska ha vargen kvar. Vi ska ha - heter det skyddsjakt - på den för att ha kontroll på stammen. Vi har varit förskonade från rovdjur här i södern. Men vi har ju björnen, som är minst lika farlig för människan... Vi har lodjur, järv, som också river tamdjur om dom får tillfälle. Och så har vi människan, som ser det som en självklarhet, att den ska få bestämma allt. Vi ska få döda så mycket vi vill.
Självklart tycker jag, att det är fruktansvärt när hundar blir attackerade. Vågar bara inte tänka vad jag skulle känna om det hände mina något. Eller mina barnbarn.
Men som sagt, jag kan nog lätt pratas omkull, men jag håller nog på, att vargen har sitt berättigande.
Så det så. Puss o kram

2013-01-15 @ 13:18:21
Postat av: Lotta

Senaste gången människor i Sverige föll offer för varg var på 1700-talet och då gällde det en varg som fötts upp av människor. Du ska inte tro så mycket på sagor eller annat påhitt Terese!

Vi hade varg i mina trakter i somras/höstas. Jag var aldrig rädd trots att jag hade hästarna på bete i skogen.

Nej, vi människor har inte rätt att bestämma allts vara och icke vara. Vargen är en del av vår fauna och ska så också förbli (och dessutom låtas vara livskraftig). Älgar är mer benägna att döda folk när de springer ut på vägarna framför bilar. Ska vi utrota dom också då? Eller vildsvin som dödar hundar? Eller jägare som skjuter hästar?

2013-01-24 @ 14:18:08
Postat av: Lotta

Både vildsvin, älgar, hästar och hundar kan ju dessutom både attackera och döda människor.

Svar: Visst kan dom det. Björnar med. Men oftast så ser dom inte människan som ett byte vilket vargen kan komma att göra om stammen växer sig för stor. Dock händer det en del runt om här som gör att rädslan för vargen har hamnat i skymundan. nu är den ju norr om oss igen också och inte nära mina vänners gård. Men, japp, så tycker jag.
Terese Wahrenberg

2013-01-24 @ 14:22:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0