En helt vanlig löptur


Många säger att det bara är att ge sig ut o springa... ja visst, att springa tar ju bara den tid det tar, men ni aaaanar inte vad det ligger för förberedelser bakom och att göra efteråt. här kommer en liten inblick av hur en helt vanlig lördagseftermiddag spenderas när man ska ta en 15-km-tur....
 
Förberedelser:
 
  • Har jag några rena kläder? Tre lager behövs... japp, check!
  • Lypsyl, check!
  • Har jag tagit lypsyl på läpparna? Nej den detaljen missade jag, men det låg o väntade snyggt i trappan på användning
  • Pannlampa, check!
  • Reflexväst, check!
  • Mössa, check!
  • Vantar, check!
  • Klockan laddad? check!
  • Klockan på armen? check!
  • Lova med i koppel? Check!
  • Viktigast av allt, har jag bajsat nyss?? CHECK! 
Då drar vi! (förberedelserna tar miiinst 30 minuter, beroende på hur hård man är i buken :D )
 
Själva löpturen:
 
Trampar på, nöjd över mitt tempo. Ska bara lyckas hålla det i minst en mil till.... Efter ca 5 km känner jag det. En redig fis på gång. inga problem, är ju alldeles allena! Värre om man står på löpbandet och gymmet är fullt av folk... Men fisen lurar mig... den vill inte ut... istället ligger den där inne som en stor gasboll och trycker på både det ena och andra organet vilket gör att jag känner mig uppsvälld, skitenödig och illamående... Då är det inte roligt att trumma vidare. En löpares mardröm. Det rumlar till i magen och fisen lugnar sig. Trampar vidare. Känningarna kommer tillbaka efter 500 m. Men nu ska jag nog banne me kunna fisa. Känner att den är på g men aj aj, känner att den inte kommer att komma ensam... ajjabajja, bara till att motarbeta den... trampar vidare.. mår rent illa. Börjar fundera på om jag ska ta av mig reflexvästen och krypa in i någon dunge och hoppas på att min bleka lilla rumpa inte kommer att synas från vägen... Inser dock att det kommer att bli som en smärre explosion om jag sätter mig nu och drar alltså ut på det så länge jag kan. När jag hade sprungit en mil la det sig så jag kunde slappna av i min löpning igen och tiderna per km blev lite bättre. Kändes så pass bra så jag passade på att förlänga rundan lite.
 
Löpturen tog 1:28:00 och blev 15,26 km lång
 
Efter löpturen:
 
  • Toabesök, CHECK!!!
  • Stretch, check!
  • Lova-massage, check!
  • Kollar över blessyrer, skavsår efter bh:n (hur sjutton gick det till?), blåsa på ena tån (dessa sockarna har helt klart gjort sitt), torra läppar, men annars bara ett par stela ben...
  • Dusch.... CHECK!
  • Massage på benen
Ca 40 minuter läggs på efterbehandling
 
Hm... det blir alltså ca 2 timmar och 40 minuter som läggs på 1,5 timmes löptur. Kräver faktiskt lite planering som småbarnsförälder.... speciellt om man är hård i magen.... haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0